Time to say goodbye :( - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van jacqthailand - WaarBenJij.nu Time to say goodbye :( - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van jacqthailand - WaarBenJij.nu

Time to say goodbye :(

30 Oktober 2015 | Thailand, Bangkok

sawatdeekha!

Hm, ik loop nogal achter :')

Op Koh Samui heb ik uiteindelijk een scooter gehuurd (super coole retro scooter) en ben ik het eiland gaan rond rijden. Ik kwam toevallig twee hele mooie (grote!) tempels tegen die ik nog heb bezocht. Koh Samui is een wat rustiger eiland en er zijn hier veel resorts te vinden waar stellen en families verblijven. Toen ik halverwege even wat ging lunchen in mn eentje werd er nogal verbaasd gekeken dat ik in mn eentje was. De terugweg via het bos gereden, wat hier inhoud dat het een bos vol met palmbomen is. Awesome!
Bij terugkomst bij het hostel heeft de superlieve vrouwelijke eigenaar mij een lift naar de ferry gegeven met haar eigen auto. Het was eindelijk tijd om te gaan duiken op Koh Tao!

Het nederlandse meisje Chantal was al een paar dagen eerder op Koh Tao wezen duiken en had mij Big Blue Diving aangeraden. Zij had die dag net haar open water course afgerond, en ik zou de volgende dag starten. Het begon met een avond vol video's kijken (GAAAAAAAP) met instructies, heel veel onzin en verkooppraat. De instructeurs waren hier zelf ook lacherig over en wensten ons succes. De volgende dag werden we ingedeeld in groepen van 5 om vervolgens eerst de theorie te bespreken en daarna het zwembad in te gaan om de skills te leren.

Na deze middag moesten we de volgende ochtend ons theorie examen maken en gingen we 's middags voor het eerst de zee in om te duiken. Wat was dit gaaaaaaaaaf! Bij aankomst op de duikplek kon 30 meter naar beneden kijken en de bodem zien, maar ook honderden vissen die er zwommen. De 1e duik was 12 meter diep en ik was best een beetje zenuwachtig toen we in het water lagen en de instructeur zei dat er een enorme vis van onze lijn aan het eten was precies onder de plek waar wij naar beneden ging. Ik dacht natuurlijk aan een ranzige snoek of andere nederlandse vissen, maar het was een super mooie gekleurde tropische vis. Voor ik het wist waren de 45 minuten alweer voorbij. Wat is duiken tof!! Met de tweede duik gingen we 18 meter naar beneden en moesten we op de bodem een aantal skills uitvoeren zoals je duikbril opnieuw op doen, je zuurstof uit je mond halen en weer terug doen etc. Dit ging ook prima. De volgende dag was alweer ons duikexamen en stonden we om 6 uur (!!) klaar voor onze eerste duik. Halverwege de eerste duik waren er ineens honderden Golden damsels (google even) om ons heen die werden opgejaagd door 4 grotere vissen. De hele groep zwom rondjes om ons heen. Dit is de mooiste duik geweest die ik heb gehad. Ik kan het niet omschrijven maar het is zo tof om dit te zien!

Na deze ochtend was ik geslaagd voor mijn SSI Open water course en heb ik besloten dat ik ook graag de advance cursus wilde doen. Aangezien je niet mag drinken als je gaat duiken was het eerst tijd voor een feestje en een afscheid tegelijk want Chantal ging helaas de volgende dag naar huis. De volgende dag heerlijk op het strand gelegen en uitgebrakt, een massage genomen (nummer ??) en 's avonds ben ik nog met een andere jongen die ik eerder had ontmoet uit geweest.

De advance cursus was twee dagen waarin je veel verschillende duiken maakt en je een diepere duik van 30 meter gaat maken. Bij 30 meter kan je door de druk onder water iin een narcotische staat komen waardoor mensen soms hele rare dingen gaan doen. Ook werken je hersenen dan langzamer. We kregen een horloge mee om zelf te kijken hoe diep we waren en te checken hoelang we daar mochten blijven (heeft ook met druk te maken). Voor ik het wist waren we al 30 meter diep en gingen we rustig op de bodem zitten om te kijken wie er gek was geworden. We hadden van tevoren een spelletje afgesproken waarbij de instructeur je een getal onder de 11 gaf, waarna jij het aantal moest aangeven wat het cijfer 11 maakt. als hij 7 zei moest je dus 4 zeggen. Ik bakte er vrij weinig van en kon maar niet bedenken dat als hij 7 zei ik 4 nodig had. Ook het sommetje 10 + 10 + 10 - 3 heb ik niet op kunnen lossen. Een andere jongen uit mijn groep kon niet ophouden met lachen. Heel apart om mee te maken maar wel heel erg gelachen.

Ook de nachtduik was onderdeel van de advance cursus. Dit was echt doodeng. Omdat de boot op de thaise tijd aan kwam (veel te laat) was het niet meer schemer zoals ze bedacht hadden, maar al donker toen we het water in sprongen. we kregen een zaklamp in onze hand en mochten onze instructeur volgen. Toen ik even met mn hoofd onder water keek en met mijn zaklamp scheen zag ik geen hand voor ogen en werd ik toch lichtelijk zenuwachtig (zal er een haai aan mijn vin knabbelen nu?). Ik was gelukkig de buddy van de instructeur en kon hem dus goed volgen. Eenmaal onder water kon je wel iets meer zien door het koraal wat terug kaatst en hebben we gezocht naar jagende vissen. Het was leuk om eens mee te maken, maar zou dit niet nog heel snel voor mn fun doen denk ik :)

De volgende dag hadden we weer een vroege ochtendduik om 6 uur, maar had ik me enorm verslapen. Een van de duikers van een andere groep sliep gelukkig bij mij op de kamer en ik schrok me kapot toen er 's ochtends om 06:50 aan mijn arm werd gekieteld en er een grote donkere man aan mijn bed stond dat het al 06:50 was. Ik stond binnen 2 minuten bij de boot beneden en zag niemand meer van mij groep. Toen ik werd terug geroepen door mijn instructeur werd me duidelijk dat ik zojuist keihard mijn groepje ben voorbij gelopen (en de rest van de zo'n 50 duikers) die nog aan het wachten waren op onze boot. Ze kwamen niet bij van het lachen en voor mij was het een nogal awkward situatie...

Nadat we onze duiken er op hadden zitten (HUILEN) heb ik uitgecheckt en de boot richting Ko Pha Ngan gepakt om toch maar naar de full moon party te gaan. Ik zat samen met Su en Tess in een hostel (toevallig he?) en we besloten dat het 's avonds tijd was voor een feestje. Koh Pha Ngan is helemaal gebouwd op het toeristenleven rondom de full moon party en veel meer als dit is er eigenlijk ook niet. Onze dorm room had geen ramen waardoor we de volgende dag om 12 uur pas wakker werden. Het weer hier was overigens ook £%$^(£, en wilden we niet door de regen rijden met een scooter. We besloten om te gaan uitbrakken bij een lazy house, filmpje te kijken en een massage te nemen. Slechte massage ooit trouwens. 's Avonds waren we nog steeds aardig brakkig maar na een wel/niet gesprek van zo'n 2 uur besloten we naar de jungle party te gaan aangezien we dit in Nederland ook nooit hebben. Bij aankomst waren we alle drie super verbaasd; het festival was tot in de puntjes aangekleed, goede muziek en top locatie. Het leek erg veel op een nederlands festival, alleen de mensen waren net wat anders. Het was al snel duidelijk dat de feesten op Koh Pha Ngan bekend staan om zo snel mogelijk zoveel mogelijk buckets leeg te zuipen en zo dronken te worden dat 5 mensen je naar huis moeten dragen. Nu houden wij ook wel van een drankje maar dit was wel aardig overdreven. Na 3 uurtjes hadden we het ook wel weer gezien en zijn we met veevervoer naar huis gegaan. Hier werd weer duidelijk dat je word gezien als lopende geld kanon en proberen ze je van alle kanten op te lichten. Veel te weinig geld terug geven, belachelijke prijzen voor taxi's of 30 mensen in een 10 personen taxi duwen. We waren er klaar mee :)

De volgende dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we een deel van het eiland gaan bekijken. Buiten het centrum waar wij verbleven, was het eiland verder aardig uitgestorven. Overigens wel een leuke scooter tocht gemaakt die eindigde in een enorme regenbui, waardoor we zeiknat terug kwamen. Regenbuien in Nederland zijn trouwens niets vergeleken met de regenbuien hier..
's Avonds was het tijd voor de full moon party en we hadden ons voorbereid op het ergste. Het was een gekkenhuis aangezien de hele stad binnen 1 dag helemaal is omgetoverd naar full moon, maar we hebben uiteindelijk wel een heel erg leuk feest gehad!

Vandaag met de boot van Koh Pha Ngan naar Surat Thani gegaan om vanuit daar het vliegtuig naar Bangkok te pakken. Het is helaas bijna tijd om doei te zeggen tegen Thailand! Morgen gaan we waarschijnlijk naar een poolparty en 's avonds is Halloween. Het schijnt dat Bangkok in de top 5 staat van steden die Halloween uitvoerig vieren dus misschien gaan we hier nog even aan mee doen. Zondag is het helaas alweer tijd om naar huis te vliegen! Ik wil niet weg :(